Hae tästä blogista

Kommentointi

Kommentti on kiva saada!
Jos valitset profiiliksi Nimetön, ole hyvä ja laita kommenttiin nimesi tai jotain, mistä tunnistan sinut. Kiitos!

Näytetään tekstit, joissa on tunniste Kolikkokoruja. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Kolikkokoruja. Näytä kaikki tekstit

torstai 10. heinäkuuta 2014

Rannekoruja

Etsiskelin kuvaa lusikkarannekorusta, minkä tein valmistujaislahjaksi vuonna 1977 saamastani hopeahaarukasta.  Haarukan piikit sahasin ohuemmiksi ja taivutin mutkalle.  Punoin siihen hopealangasta prinsessaketjua ja laitoin hopeisen lukon.  Tässä kuva nyt on.




Löysin samalla muitakin tekemiäni rannekoruja ja laittelen nyt kuvia niistäkin tähän...
 
Hopealangasta 0,6 mm punomalla tehty rannekoru.

Tässä on joitain koruja lähdössä Ylämaan messuille näytille viime vuonna.

Hopeisista lusikanperistä ja hopealangasta sekä hiomastani kivestä, minkä olen istuttanut hopeiseen korupohjaan.

Yksinkertainen punos hopealangasta sekä siihen liitettyjä hopeisia riipuksia ja kristallihelmiä
Siskolle 60 v lahjaksi.
Muinaisketjusta lähikuvaa. Riipuksina hopeasavesta tekemiäni lehtiä.
Hopealangasta 0,5 mm virkattu kaulanauha sekä rannerengas 






Käytän näitä yhdessä ranneketjuna.

Pienistä siemenhelmistä kumihimolla punottu rannerengas.
Lankana alpakka. Punoin kumihimolla pitkän puikon ympärille, näin sain punoksesta onton. Solmin päät merimiessolmulla ja pujotin pätkät punoksen sisälle.  Kivat rannelämmittimet!
Memoryvaijeriin kristallihelmistä tehty rannerengas.
Kristallihelmiä ja pennejä memoryvaijerissa.
Kristallihelmiä värillisessä vaijerissa, rannerengas sekä kaulanauha. Kaulanauhassa itse tehty lasikoruriipus.
Tätä katsoessa itkettää  :(.  Tämä varastettiin minulta Lappeenrannan Kansalaisopistolla viime syksynä!  Akaattikiven olen hionut muotoon, ajanut reunaan uran sahalla, pujottanut uraan hopealangan sekä tehnyt hopeasavesta päälle hopeisen puun.  Nauhan olen punonut kumihimolla.  Samaan sarjaan punoin myös rannerenkaan.

Toivottavasti korusta on edes jotain iloa varkaalle. Nimittäin varmasti tosi vaikea pitää näin uniikkia korua, sen tunnistaa helposti!  Ja hyvin moni tuttu tietää, että koru on varastettu minulta.

Viimeisenä vaan ei todellakaan vähäisimpänä  rannekoru, mitä en ole tehnyt itse.  Tämän Mary Jane toi minulle viime kesänä tuliaisiksi Filippiineiltä. Kivet on tiikerinsilmää, ostettu Singaporesta ja nauha on nahkaa. Korun tekijä on Mary Janen sukulainen.

tiistai 22. tammikuuta 2013

Älä tule paha kakku, tule hyvä kakku...

Jepulis, hiekkakakkuja on tänään tehty. Tai sitten rahan väärentämistä...   tai hopeakoruja...   
Uskaltaako täällä netissä edes mainita rahan väärentämistä? Kohta koputtaa poliisi ovelle  :).   Lohdutukseksi toisille, ei tämä lyö leiville! Jos valaa kahdesta 100 markkasesta yhden, mutta hopeisen? Aivan liikaa työtä näillä työkaluilla.
Tehdään siis vain koruja...
Siskon miehen entinen taskukello oli ensimmäinen mieleen tuleva kohde. Toiseksi muistin 100 ja 200 markan kolikot, jotka on painettu v 1957. Ostin ne huuto.netistä joku aika sitten.
Tässä 100 markan kolikko ja takana siitä hopeinen valuharjoitelma, johon tuli ylimääräisiä koloja, joten valan sen uudelleen.
 Eipä sitten muuta kuin hommiin... muotin tekoon. Se tehdään hiekasta rautakehikkoon. Kolikko on piilotettu tuonne hiekan sekaan.

  Toisena kokeilen valaa tätä taskukellon kantta. Kuva on todella upea! Hieman vehnäjauhoja kannen pintaan, kehikko ympärille ja hiekkaa tiukkaan päälle.

 Sitten muotti käännetään, laitetaan toinen               puolisko kiinni ja taas hiekkaa tiiviisti.
  Tässä kuvassa on hiekkamuotit valmiina. Seuraavaksi kehikot avataan, otetaan mallit pois sisältä, suljetaan takaisin ja kaadetaan sulatettu hopea sisään.
 Hiekkavaluun tehdään kaasuaukoja ja reiän kohtaan tulee leveämpi aukko, josta hopeasula kaadetaan sisään. Myös kaasujen aukot täyttyvät hopeasta. Ne sahataan ja siistitään viilalla myöhemmin. Kaatoaukon kohtaan teen silmukan, josta voi ripustaa hopeakolikon ketjuun roikkumaan. Hopea on hopean sahauksesta tulevaa murua, langan pätkiä, levyn palasia ym. ym. hukkapaloja, joita tulee hopeakoruja tehdessä.











Toivottavasti valun tulos on parempi tällä kertaa...


perjantai 11. tammikuuta 2013

Tälläinen palaute pelastaa päivän

Iiiik. ♥ Posti toi mulle lahjan. Kiitos Meeri. ♥ Nää on IHANAT! ♥

Kuva julkaistu luvalla...

tiistai 8. tammikuuta 2013

Kolikkokoruja

Vihdoin olen alkanut saamaan aikaiseksi sellaisia kolikkokoruja, joista tykkään.
 Tytti laittoi mulle vuosi sitten ison kasan 1 pennin ja 5 pennin kolikoita. Lupasin kiitokseksi tehdä hänelle korun. Korun kypsyttelyyn on mennyt lähes vuosi ja nyt aion tänään laittaa nämä postiin menemään. Tytillä on sopivasti synttäritkin... Kolikot on puhdistettu, porattu reiät ja sivelty ohut kerros askartelulakkaa päälle. Helmet on kristalleja, vihreitä ja harmaita (pöytäliinan punainen kuvastuu läpi)  ja välissä on kuparin värisiä lasihelmiä. Korviskoukut tein hopeoidusta kuparilangasta, ettei kupari tule ihoa vasten ja pujotin koristeeksi pienet kuparin väriset lasihelmet.
  Lanka, mihin rannerenkaan helmet on pujoitettu on muokattavissa suuremmaksi tai pienemmäksi ranteen mukaan.
Näin Tyttiä joulun alla ja silloin annoin hänelle kännykkäkorun, missä on muovisia kukkahelmiä ja pennin kolikko. Kuva unohtui ottaa, kun läksin kiireellä...

Tämä kolikkokoru lähtee synttärilahjaksi ja se pääsee samoista helmistä joululahjaksi tehdyn kaulanauhan pariksi (kuva löytyy alempaa). Kristallit on vihreitä ja punaisia, kuten kaulakorussakin ja kolikko on Viron kruunu. Välissä on kuparin värisiä lasihelmiä. Jos löydän toisen Viron kruunun, laitan sen roikkumaan toiseen päähän rannerengasta.

lauantai 22. joulukuuta 2012

Joululahjojen näpertelyä


Pukki kävi, joululahjat jaettiin ja nuoriso lähtee aamulla joulun viettoon ulkomaille. Tässä paljastan tekemiäni joululahjoja...

Ensinnäkin kuva Anjan ja Kaukon tuomasta joulutähdestä meidän keittiön pöydällä. Taustalla näkyy luminen pihamaa.
 

No joo... tää eka ei ollutkaan joululahja vaan synttärilahja siskolle. Koru on sulatuslasista sulatettu lasikoru, jossa on lasien välissä kaksi hopeasavesta tehtyä koivun lehteä (hiirenkorvalla). Tosi ihanaa nahkanauhaa onnistuin saamaan ja tein valkeasta ja harmaasta nauhasta löyhän punoksen. Sisko kertoi pitävänsä tätä joka päivä :)



Sitten joululahjoihin. Tämän lohikäärmeen virkkasin 6 v pojalle. Aikamoinen homma ja lohikäärmeestä tuli tosi iso. Työ oli kuitenkin innostava ja mielenkiintoinen. Löysin ensin kuvan netistä ja sitten kun aloin kaivamaan ohjetta, löysin venäjänkielisen ohjeen. Sitä sitten käänsin google kääntäjällä, mikä ei todellakaan käännä oikein eikä osaa kielioppia. Mutta kyllähän tuostakin selvittiin!


Silmäripset tein mustasta karhurihmasta ja sivelin niihin erikeeper-vesi-seosta, että sain niistä kovat.

Tämän Hello Kitty pehmolelun sai 3 v tyttö. Kovasti näytti tykkäävän, onhan hän kova Hello Kitty fani. Tuli tästäkin joku 30  cm korkea. Itse kissan neuloin ja mekko on virkattu.

 
Esikoiselle neuloin merinovilla-silkki sekoitelangasta solmion. Samanlainen, mutta sininen väriltään on tulossa myös kuopukselle.
Becel-rasiasta tein oheisen rasian, missä voi säilyttää esim. tätä solmiota.




Korurasia syntyi suklaakonvehtirasiasta. Harjoittelin ensimmäisiä kertoja kuumailmapistoolin käyttöä ja totesin sen erittäin käteväksi vehkeeksi.




Korurasian sisälle laitoin punaisista ja vihreistä kristalleista tehdyn kaulanauhan, mistä roikkuu Viron kruunuja vaakunapuoli päällepäin, sekä virkatun kaulakorun

Mallelle lähti kaksi joulupalloa jäätelörasiasta tehdyssä muovirasiassa. Päällys on mein makuuhuoneen tapetti. Pallot on vanhoja joulukuusen palloja, ehkä hieman naarmuuntuneitakin, joihin olen virkannut koristeelleisen päällyksen.

 Serkulle korjasin hopeasormuksen ja laitoin mukaan lasikorun, jossa on lasien välissä kellonrattaita. Nauha on organsanauhaa sekä vahattua puuvillaa.


 Anjan ja Kaukon käydessä täällä, annoin heille alla olevan lahjan. Neuloin 100 % bambulangasta tiskirätin ja tein rätille rasian juustopurkkia koristelemalla.

 Jotain kivaa olen saanut itsellenikin aikaiseksi. Aikoja sitten huuto.netistä huudetut hopeiset sokeripihdit ovat käytössä, jossa ne näkyvät ja joita ihaillaan...  Helmenä on kivihelmi, jonka nimi on taas autuaasti unohtunut...  Nämä on ollut pari viikkoa jatkuvassa käytössä ja ovat korvissa nytkin jouluna.


lauantai 17. marraskuuta 2012

Kokeilu kolikoista

Kokeilukaulakoru kolikoista. Kovia on kolikot porata! Mietin myös sitä, että kupariset kolikot pitänee käsitellä askarteluvahalla, ettei ne värjää ihoa. Tässä korussa värjätty vaijeri, vaijerin pituus 90 cm. Tarkoitus on, että sitä voisi pitää suorana tai vaihtoehtoisesti kaksin kerroin. Monta asiaa opin tätä tehdessä...  Seuraava kolikkokoru suunnitteilla Viron kruunuista...



Tässä vielä kuva kukkasesta, jonka voi pujottaa kuminauhaan ja laittaa sillä hiukset ponnarille.